Pieni linnunpoikanen, joka kyyhöttää soratiellä.

Sairastuminen pelastaa nolosta tilanteesta

Kiviseinässä oleva linnunmökki, jonka katolla kasvaa sammalta.

Diakonian asiakkaiden tilanteet ovat entistä kiperämpiä tukien vähenemisen, Kelan käsittelyruuhkien ja työpaikkojen saamisen hankaluuden takia. Joululomalta palatessani minulle tuli monta kiireellistä puhelua henkilöiltä, jotka eivät olleet syöneet moneen päivään. Kyse ei ollut siitä, että jouluun olisi käytetty liikaa rahaa, vaan siitä, ettei Kela ollut maksanut tukia totutussa tahdissa. Ruuhkaa käsittelyssä kuulemma. Myös järjestöjen ruokajaosta kuuluu huolestuttavia viestejä; heidän apunsa piirissä on yhä enemmän sitä kipeästi tarvitsevia ihmisiä. Ihmisiä, joilla olisi jatkuva nälkä ilman jakelusta saatua ruokaa. Monelle avun tarvitsijalle nälkä tulee saadusta ruokalahjasta huolimatta, koska ruokaa ei olla saatu tarpeeksi tai ruoka annetaan lapsille aikuisten katsellessa nälkäisenä vieressä.

Se, että taloudessa ei ole varaa ruokaan, on todella väärin. Vaikka kaikki asiat tehtäisiin oikein; käytäisiin koulutukset, haettaisiin työpaikkoja, oltaisiin aktiivisia ja yritteliäitä, ei töitä välttämättä saada, tai niitä on liian vähän. Tai sitten niitä töitä on tehty kokonainen elämä ja siltikään eläke ei riitä elämiseen. Vuokra on kallis, halvempia asuntoja ei ole, yleinen hintataso nousee ja mahdolliset säästöt ovat huvenneet arkimenoihin. Väärin tämäkin, todella väärin.

Kohtaamieni ihmisten joukossa olevien lapsiperheiden ja heidän lastensa todellisuus suututtaa todella paljon. Perheillä ei esimerkiksi ole aina mahdollisuuksia osallistua sukujuhliin tai lasten kaverisynttäreille, sillä varaa muistamisiin tai muihin tuliaisiin tai edes bensarahaan/matkalippuun ei vain ole. Nämä ulkopuolelle jäämiset vaikuttavat suoraan näiden henkilöiden hyvinvointiin. Myös lasten kavereiden kyläily voi olla ylivoimainen asia perheelle, koska vieraalle ei ole varaa tarjota syömistä kyläilyn yhteydessä. On olemassa yksilöitä ja kokonaisia perheitä, jotka eristäytyvät muista ihmisistä taloudellisen tilanteensa vuoksi. Muiden ei haluta tietävän vallitsevista niukoista olosuhteista, asia hävettää liikaa. Joidenkin perheiden kohdalla asiat voivat myös olla muiden tiedossa, mutta aina ei iljetä olla ns. vapaamatkustajina toisten järjestämissä tilaisuuksissa tietäen, ettei itse voi tarjota samaa takaisin. Lapsen tai oma sairastuminen on yleisesti hyväksytty syy jäädä pois eri tapahtumista ja monesti harmituksen sijaan helpotus, niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin.

Haluan vielä hetken pohtia köyhyyden pitkäkestoisia seurauksia. Suomessa asuva, aineellisessa puutteessa pitkään elänyt lapsi oppii usein häpeämään perheensä tilannetta, perheen jäseniään ja itseään. Lapsi voi kasvaa olettamukseen, että hänessä itsessään on jotain vialla, varsinkin jos kodissa ei puhuta avoimesti tilanteesta ja siihen johtaneista syistä. Taloudellisesti niukka lapsuuden aika ja siitä seurannut häpeä voivat myös vaikuttaa tunteiden säätelyyn ja sitä kautta johtaa kovaan sisäiseen puheeseen tehden lapsesta liian itsekriittisen. Tästä voi pahimmillaan seurata oman olemassaolon kyseenalaistaminen ja vaikeus luottaa muihin ihmisiin ja heidän hyväksyntäänsä. Häpeä liittyy suoraan omakuvaan. Siihen, kuka lapsi ja hänestä tuleva aikuinen on, eikä niinkään siihen mitä hän tekee. Kyse on perustavanlaatuisista asioista, jotka vaikuttavat näiden lasten omaan ja heidän lähipiirinsä tulevaisuuteen.

No, onko tilanne aivan toivoton? Haluaisin uskoa, että toivoa on aina, vaikka sitä joutuukin välillä kovemmin etsimään. Toivon eteen kannattaa tehdä töitä, jottei se katoasi ja jotta sen seurauksena syntyisi tekoja, konkretiaa.

 

Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!

Latest posts by Taina Sandberg (see all)

Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

  • Näkökulmat yhteen!

    Jaa myös muille: 81 Jakoa Lisää Happy D-day! Syyskuun ensimmäisen päivän tienoilla vietetään omaa diakoniatyöntekijöiden ja diakonian viran päivää. Tänä vuonna päivä on tarkalleen tämän kirjoituksen julkaisupäivänä. Hyvää D-päivää siis. Diakonian tehtäviä on sangen monenlaisia. Itse toimin parhaillaan diakonian kehittämisen parissa Helsingin kaupungin ja seurakuntayhtymän yhteisessä kaksivuotisessa Ruoka-avun kehittämishankkeessa. Hanke on kokonaisuudessaan hyvin monimuotoinen. Tässä…

  • ”Emme halua vain istua”

    Jaa myös muille: 26 Jakoa Lisää Lauttasaaren kirkolla on ahdasta, kun menen paikalle vapaaehtoiseksi lajittelemaan pakolaisten hyväksi järjestetyn vaatekeräyksen satoa. Kasseja ja pusseja röykkiöittäin lähdössä Evitskogiin ja osa jaettaisiin Lauttasaaressa majoittuville. Mitäs tästä kassista löytyy? Hyväkuntoisia miesten paitoja ja housuja, katsomme työparikseni sattuneen mieshenkilön kanssa. Esittäydymme. Konstandin kertoo olevansa Albaniasta ja saapuneensa viikko sitten Suomeen turvapaikan…

  • Perimmäinen kysymys: Kuinka kohtaamme toisemme?

    Jaa myös muille: 81 Jakoa Lisää Kuinka kohtaan ihmisen? Eikö meidän perimmäisiä kysymyksiämme olekin se, kuinka kohtaamme toisemme? Ja kun kohtaamme ja yhteys syntyy, voimme ymmärtää toistemme motivaatiot ja mielenliikkeet. Tällöin olemme turvassa. Minä tiedän ja hän tietää, voimme työskennellä ja elää rinnakkain edistäen ja ymmärtäen toistemme päämääriä. Olen saanut tutustua kohtaamisen ammattilaisten työhön opiskeluihini…

  • Töitä, lomaa vai jotain siltä väliltä? − Työikäisten omarytminen lomailu

    Jaa myös muille: 81 Jakoa Lisää Lomailetko sinä koko lomasi? Millainen lomailija olet? Miltä lomalle asettautuminen tuntuu? Tarkastatko loman aikana työsähköposteja tai teetkö välissä työpäiviä? Vetääkö työ lomalla puoleensa? Pystytkö pitämään kesällä pitkän ajanjakson lomaa?  Puuhailetko työhön rinnastettavaa tekemistä lomasi aikana? Kesälomat lähestyvät ja samalla lähestyy myös aika, jolloin tehdään oman lomailutavan tarkastelua. Parhaimmillaan kesäloma…

  • Saanko auttaa?

    Jaa myös muille: 171 Jakoa Lisää Pelastusarmeijan upseeri seisoo perinteisen joulupadan vieressä. Padan kolmijalan kupeeseen on kertynyt iso kasa muovikasseja lahjoitettuine vaatteineen. Nainen istuu kadunkulmassa kädessään likainen pahvimuki, jonka pohjalla on muutama kolikko. Vieressä on puutteellisella suomella kirjoitettu avunpyyntö. ”Anna joulun tärkein lahja”, sanotaan Kirkon Ulkomaanavun kampanjassa. Kehitysmaan lapselle äidin ammatti voi olla elämän pelastus….

  • Digitalista digivaivaan

    Jaa myös muille: Lisää Netin käyttö on ollut monelle jo eläköityneellekin työn arkea ja tavallinen työväline. Taidot ovat karttuneet vuosin myötä, yhä uusia sovelluksia otettu käyttöön myös yksityiselämässä. Sovellukset päivittyvät, salasanoja on lukuisia: numerosarjoja, kirjain-, numero, -erikoismerkkiyhdistelmiä. Voidaan ajatella, että eri sovellusten haltuunotto kirjautumisineen ja toimintoineen ylläpitävät muistia, vaikka sanaristikkojen tapaan. Onnistuessaan netin ja digipalveluiden…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.