raunioitunut talon seinä, jossa ikkunan raamit

Asunnoton = Näkymätön?

Aloitin työt kesäkuussa 2023 Hermannin Diakoniatalon Varustamolla. Kokemusta diakoniatyöstä ja sosiaalialalta oli ennen tätä työtä reilun 14 vuoden verran, mutta ensi kertaa pääsin hiukan syvemmin asunnottomuusteemaan käsiksi.

Eteeni tulivat kysymykset siitä, missä asunnoton ihminen nukkuu Suomen talvessa? Etenkin nyt, kun on ollut kylmiä pakkasjaksoja. Mitä hän syö ja missä lämmittää ruokansa? Missä hän säilyttää omaisuuteensa tai vaihtovaatteensa? Moneksi päiväksi riittää työmarkkinatuki tai toimeentulotuki? Asunnottoman arkiset kulut ovat normaalia suurempia siksi, ettei ole säilytyspaikkaa tai hellaa, edes mikroa.

Joitain pikaratkaisuja löytyy, ainakin arkisin, kun meitä erilaisia asunnottomia palvelevia toimijoita Helsingissä on. Mutta missä ovat pitkäaikaiset ratkaisut?

Koko opiskelu- ja työurani ajan asumisen sosiaaliturvaa on huononnettu. Ensin asumistukea laskettiin asuinneliöiden mukaan, ei vuokran suuruudesta. Nyt tuet lasketaan bruttotuloista ja kuntakohtaisista, nykyistä hintatasoa vastaamattomista kiintiöeuroista. Bruttotulot eivät kerro maksuvarasta mitään, veroja ei ole vähennetty. Etenkin ikäihmisillä ja työelämän ulkopuolella olevilla veroprosentit ovat hurjan suuria.

Vailla vakinaista asuntoa ry on koonnut asunnottomuuden tilastoja, joissa kerrotaan Suomessa olleen vuoden 2023 lopussa 3 429 asunnotonta. Heistä yli puolet pääkaupunkiseudulla, Helsingissä eniten. Lisäksi on piiloasunnottomuutta, joka ei tilastoissa näy. Asunnottomissa on yksineläviä, nuoria, pariskuntia ja perheitä. Asunnottomia lapsia oli 180. Luvut ovat laskeneet hyvän aikaa.

Tänä vuonna asumisen sosiaaliturvaetuudet tekevät pahimman laskunsa sitten bruttotulouudistuksen. Helsingin vuokrataso on ollut vuosia satoja euroja suurempi kuin Kelan normit. Helsinkiläiset pienituloiset eivät voi kaikki muuttaa halvemmille alueille. Yleiset palvelut ja terveyspalvelut, sosiaaliset suhteet, isovanhemmuus ja lastenhoitotehtävät. Niistäkö pitäisi luopua? Mikä on näistä luopumisen hinta kyseisen ihmisen hyvinvoinnille, henkiselle ja fyysiselle? Ja yhteiskunnalle, kun isovanhemmat eivät hoida sairaita lapsenlapsia tai lisääntynyt yksinäisyys johtaa suurempaan sairastavuuteen?

Asumistuen heikennykset ennakoivat asunnottomuuden lisääntymistä. Onko työssäkäyvilläkään kohta varaa asua Helsingissä? Matalapalkka-aloilla on paljon työntekijöitä, jotka saavat samalla Kelan etuuksia. Nyt lyödään lyötyä. Kärsimys lisääntyy. Köyhyys ja velkaantuminen lisääntyvät.

Hulluutta, ajattelen usein.
Ja peloissani pohdin, miltä tilastoluvut näyttävät ensi vuonna.

Tilastolähde:
https://vvary.fi/asunnottomuus/

Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!


Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

  • Kuka jää kuulematta?

    Jaa myös muille: 115 Jakoa Lisää Olen kuullut jo useammalta Kelan toimeentulotukipäätöksen saaneelta, että päätöksessä kehotetaan etsimään halvempaa asuntoa – muuten ei vuokraa tulla jatkossa huomioimaan täysimääräisenä. Ahdistava tilanne: moni maksaisi mielellään pienempää vuokraa, asuisikin ahtaammin, mutta kun tyhjästä on paha nyhjäistä. Juuri pienimmistä asunnoista on kovin pula ja juuri alta 700€ ei vapaata vuokra-asuntoa…

  • Mitä se diakoniatyö oikein on?

    Jaa myös muille: Lisää Diakonia – niin se on sitä kirkon auttamistyötä, juu tosi tärkeää, sanoo aika moni. Apua ja tukea eri muodoin hädän hetkellä. Mutta mitä se diakoniatyö ihan käytännössä on? Pääsin päiväksi perehtymään Malmin seurakunnassa työskentelevän diakoniatyöntekijän Elise Hartosen arjen työhön. Elisen työkenttänä on Malmin seurakunnan pohjoiset alueet eli Tapulikaupunki, Puistola ja Jakomäki….

  • Jaksaa, jaksaa, yrittäjä jaksaa − vai jaksaako sittenkään?

    Jaa myös muille: 57 Jakoa Lisää ’’Yrittäjä, yksinyrittäjä. Jo nämä sanat pitävät sisällään paljon sitä asennetta, jolla me yritämme selvitä kaikista mahdollisista asioista yrittäjinä − ja nimenomaan itse ja yksin. Tämä on ollut aikaa, jolloin epävarmuus ja vaikeat päätökset ovat rasittaneet normaalia enemmän myös minun arkeani yrittäjänä. Olen joutunut tekemään tiukkoja valintoja ja miettimään, mitä…

  • Kokemusasiantuntija Ninan tarina: Vaikka ahdistaa, nyt minulla on keinoja käsitellä sitä

    Jaa myös muille: 171 Jakoa Lisää Diakonian kokemusasiantuntijana työskentelevä Nina kertoo tarinassaan mielenterveyden haasteistaan. Hän etsi päihteistä ja viiltelystä keinoja turruttaa pahaa oloaan, mutta nyt vuosien jälkeen hän sanoo: ”Minullahan on edelleen ihan samoja ahdistuksen aiheita kuin ennenkin, mutta nyt minulla on keinoja käsitellä niitä. Ja miksi juuri minä sairastuin? Ei sille välttämättä ole mitään…

  • Ihmisten kalastaja

    Jaa myös muille: 243 Jakoa Lisää Aurinko paistaa. On keväinen sunnuntaiaamu. Kuuntelen juna-asemalla kotiseutuni kirkonkellojen kutsua. Ihana sunnuntaiaamun rauha. Astun junaan ja lähden kohti uutta työpäivää. Kävelen asemalta kohti työpaikkaani, Kampin kappelia. Seisahdun hetkeksi kappelin edustalle ja katselen onnellisena työpaikkaani. Siinä se on: paikka, jossa saan tehdä työtä, jota rakastan ja jossa saan palvella Jumalaani. Meitä…

  • Joulu on hyväosaisten juhla

    Jaa myös muille: 28 Jakoa Lisää Sain lapseltani itse tehdyn joulukalenterin, jossa päiville on joko värityskuva tai jokin yhteinen tekeminen/ajatus joulusta. Ensimmäisen päivän värityskuvaksi lapsi oli piirtänyt jotain, josta en oikein saanut selvää. Onneksi lapsi oli paikalla kertomassa kuvan esittävän maamiinaa. Maamiinaa! Muut kuvat kalenterissa olivat enemmän jouluun liittyviä: piparkakku-ukko, joulupallo, tähtiä, kuusi, karkkikeppi. Yhdessä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.