Villasukkiin silmukoituja kohtaamisia

Diakoniatyössä kohtaan ihmisiä, joilla on toisiaan hyvinkin haastavia elämäntilanteita. Jokaisen solmut ovat erilaisia, joten niiden avaamiseen ei ole olemassa vain yhtä oikeaa ratkaisua. Pidän työssäni siitä, että minulla ei tarvitse olla oikeita ratkaisuja vaan niitä pohditaan henkilön kanssa yhdessä. Minun kutsumukseni on kantaa ihmisten taakkoja. Toisinaan, joidenkin elämäntilanteet ja solmut jäävät mieleeni pidemmäksi aikaa. Neulominen on minun tapani palautua työstä. Silloin koen, että minun taakkojani kannetaan.

Neulominen on minulle keino kuljettaa ihmisten tilanteet Jumalan luokse. Silmukoihin siunaan ne kohtaamiset ja ajatukset, joita en itse jaksa enää kantaa. Silmukka silmukalta mieleen nousee myös asioita, joista haluan Jumalaa kiittää. Tein töihin alkuvuodesta villasukat, joihin silmukoin kuvaksi Kannelmäen kirkon edestä ja takaa. Näihin sukkiin on silmukoitu alkuvuoden aikana kohtaamieni ihmisten elämäntilanteita. Kerron nyt muutamasta mieleeni jääneestä kohtaamisesta ja palautteista heiltä:

Hengähdystauko arkeen

Lapsiperheen äiti halusi tulla keskustelemaan perheen taloudellisesta tilanteesta. Sairasloma uupumuksen vuoksi oli sekoittanut talouden ja arjen hallintaa. Lastensuojelun avohuollon sosiaalitoimen kontakti oli perheelle vihdoin saatu. Vuokran maksuun oli jouduttu tekemään maksusuunnitelma. Kelan ja sosiaalitoimen toimeentulon päätökset olivat vireillä. Huoli rahojen riittämisestä ruokaan oli suuri. Paljon solmuja oli jo avattu, mutta näin kasvoilla väsymystä ja huolta. Huomasin, että suurin tarve hänelle oli vastata kysymykseen, mitä juuri sinulle kuuluu. Tapaamisemme tarjosivat hengähdystauon arkeen, joiden aikana kävimme pääosin läpi kaikkea muuta kuin taloudellista tilannetta. Diakoniatyö tuntuu tänä päivänä painottuvan paljon taloudellisen avustamisen kysymyksiin, mutta keskustelujen aikana pystytään todellisuudessa käsittelemään ihmisen huolia, suruja ja iloja kokonaisvaltaisemmin verrattuna moneen muuhun toimijaan.

”Diakoniatyö on kannatellut silloin, kun jaksaminen on ollut äärirajoilla.”

Tukea opiskeluun

Viime syksynä tapasin opiskelijan, joka oli aloittanut ammatillisen koulutuksen asiantuntijatehtäviin. Opiskelut vaativat paljon harjoitteiden tekemistä koneella ja hän olikin pystynyt niitä koulun koneilla tekemään, mutta se ei erinäisistä syistä johtuen ollut enää mahdollista. Tukien suhteen hän oli väliinputoaja-asemassa ja meidän oli mahdollista seurakunnan puolesta häntä koneella tukea. Muistan tapaamisistamme opiskelijan motivaation ja halun edistyä opinnoissa. Mieleeni on jäänyt halaus ja hänen kiitollisuuden tunne diakoniatyön kautta annetusta tuesta.

Alkuvuodesta sain häneltä viestin, jossa halusi kiittää avusta ja tuesta, jonka minulta sai. Hän kertoi, että ilman konetta, jolla tehdä harjoitteita myös koulun ulkopuolella, ei hän olisi saanut opintojaan edistettyä.

”Halaus jonka annoin oli vähin ele sinua kohtaan, mutta muistan sen edelleen lämmöllä.”

Kokemus ymmärretyksi ja nähdyksi tulemisesta

Nuori aikuinen halusi keskustella äkillisesti kuolleen sisaruksensa menetyksestä. Viime vuosien etäiset välit sisarukseen tekivät surusta suurempaa. Löysimme lohtua tuovia sanoja Raamatusta. Rukouksen kautta vaikeaan tilanteeseen löytyi myös rauhaa. Tapaamisen aikana kävi ilmi myös nuoren aikuisen omat haasteet arjen ja talouden hallinnassa. Päihteiden käytön vuoksi hänellä on tiiviit tukiverkostot sosiaalitoimen, päihdepoliklinikan ja asumisen tukimuotojen kanssa. Keskustelujemme painopiste on ollut surun käsittelyssä, tulevaisuuden haaveissa ja suunnitelmissa.

”Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan koen, että mua on ymmärretty ja kuultu.”

Kävelen neulomani sukat jalassa muistaen työssäni kohtaamia ihmisiä. Minulle diakoniatyössä tärkeintä on se, että saan keventää ihmisten taakkoja. Neuloessa kerron kohtaamistani ihmisistä Jumalalle. Kaikki käsityöni ovat aina rukouksin tehty.

Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!


Haluatko lisää? Tilaa tieto uusista artikkeleista sähköpostiisi!

Sinua saattaisi kiinnostaa myös...

  • Joulu on hyväosaisten juhla

    Jaa myös muille: 28 Jakoa Lisää Sain lapseltani itse tehdyn joulukalenterin, jossa päiville on joko värityskuva tai jokin yhteinen tekeminen/ajatus joulusta. Ensimmäisen päivän värityskuvaksi lapsi oli piirtänyt jotain, josta en oikein saanut selvää. Onneksi lapsi oli paikalla kertomassa kuvan esittävän maamiinaa. Maamiinaa! Muut kuvat kalenterissa olivat enemmän jouluun liittyviä: piparkakku-ukko, joulupallo, tähtiä, kuusi, karkkikeppi. Yhdessä…

  • Korvaamattomia ihmisiä

    Jaa myös muille: 81 Jakoa Lisää Niskapoimun turvotuksesta sen jo pystyi ennustamaan kohdun suojasta: kaikki ei ollut hyvin. Lääkärit suosittelivat keskeytystä, mutta äidin jo herännyt rakkaus suojeli Kerttua niin, että hän sai oikeuden syntyä. Kerttu ei pystynyt ymmärtämään, puhumaan tai aina edes nielaisemaan sylkeään, mutta hän katseli maailmaa suurin, loistavin silmin. Kun äiti joutui viisitoista…

  • Pullantuoksu lähentää ihmisiä

    Jaa myös muille: 76 Jakoa Lisää Omakotisäätiö kutsui Puotilan eläkeläiset Ystävänpäiväkahville. Hyvä tunnelma syntyi kahvin ja pullan ääressä. Tämä tilaisuus ja edellisen päivän leipominen olivat osa valtakunnallista Yhteinen keittiö-hanketta. Paikalla oli mukavasti väkeä, noin 30 henkilöä. Pianomusiikki oli viihdyttävää ja välillä innostuimme laulamaankin. Saimme tietoa Puotilassa toimivista muista hankkeista. Seurakunta kutsui Vartiokylän kirkolle maanantaisin syömään…

  • Kirkon arvokeskustelu peräänkuulutti tulevaisuudenuskon vahvistamista

    Jaa myös muille: 93 Jakoa Lisää Heikoimmista huolen pitäminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy saivat vankan tuen eduskuntapuolueiden edustajilta Kirkon arvokeskustelussa 28.2. Suomalaisyhteiskunnalla on varaa pitää huolta kaikista talouden kiristyessäkin, oli päättäjien kanta. Keskustelemassa olivat (yläkuvassa vasemmalta) puheenjohtaja Li Andersson (Vasemmistoliitto), puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero (SDP), puheenjohtaja Maria Ohisalo (Vihreät), puheenjohtaja Annika Saarikko (Keskusta), varapuheenjohtaja Henrik…

  • Timon tarina, osa 4: Osallisuus rakentuu

    Jaa myös muille: 35 Jakoa Lisää Linkki Timon tarinan 3. osaan: Voimaannuttava valmennus Timo ja muut Cable-yhteisövalmennukseen osallistuneet kokivat keskinäisen ryhmähengen niin hyvin, että he päättivät perustaa yhdessä olohuonekahvilan asuinalueelleen. Käytännössä koko valmennusryhmä sitoutui uuden yhteisöllisen toiminnan vapaaehtoisiksi vastuunkantajiksi. Kaksi kertaa viikossa avoinna olevalle kahvilalle näyttikin olevan tilausta, sillä kahvilan tilat täyttyivät alusta alkaen lämpimästä…

  • Miten kohdata ihminen, jolla on muistisairaus

    Jaa myös muille: 106 Jakoa Lisää Työni sairaalapappina vanhusten hoitolaitoksissa on mielenkiintoista. Se on myös antoisaa, koska kohtaamieni ihmisten pitkä elämänkokemus ja monenlaiset elämänvaiheet opettavat minulle paljon. Monet heistä ovat muistisairaita. Usein lähden tällaisista keskusteluista kosketettuna ja lempeä ihmetys mielessäni. Elämän vaikeuksien ja haasteiden keskellä avoin läsnäolo ja vastaanottavaisuus antavat meille molemmille keskustelijoille merkityksellisyyden tunteen….

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.